WELCOME TO MY BLOG

Monday, April 20, 2009

Sukan PASTI Kawasan Jerlun














ALOR BIAK-11 April 2009

YB Ust Hj Abd Ghani B Hj Ahmad menyampaikan hadiah kepada pelajar-pelajar PASTI Kawasan Jerlun yang berjaya dalam acara bola sepak dan bola jaring. Sukan tersebut dianjurkan oleh Lajnah PASTI DPP Jerlun dan berlangsung di Padang Awam, Majlis Daerah Kubang Pasu.


Kerajaan Tegas Membanteras Rasuah - Sidang DUN

Saya telah menghadiri Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah kali pertama 2009 dan telah berlangsung dengan jayanya. Tiada isu besar yang dibangkitkan oleh ADUN kecuali soalan tambahan yang dibangkitkan oleh ADUN PR dan BN.

Pertanyaan hanya berkisar kemajuan pemerintahan kerajaan PR yang telah melangkaui usia 13 bulan. Pada pengamatan saya, BN sudah ketandusan isu untuk membuat tohmahan negatif terhadap perubahan-perubahan yang telah dan bakal dilaksanakan oleh kerajaan PR.
Pun begitu, terdapat isu berkaitan mekanisme untuk menghapuskan rasuah yang dibangkitkan dan dijawab dengan jelas oleh YAB MB bahawa kerajaan pimpinannya sentiasa telus dan bersifat terbuka dengan pegawai SPRM. Mereka bebas membuat siasatan terhadap sesiapa sahaja di kalangan Exco dan ADUN PR bahkan pegawai-pegawai kerajaan. Penegasan tersebut membuktikan slogan 'Sifar Rasuah' sedang dilaksanakan oleh kerajaan PR.
Ini berbeza dengan kerajaan BN yang hanya pandai bermain slogan tetapi gagal mengimplementasikan dalam pemeringtahan negara. Syabas kepada YAB MB dan rakan-rakan Exco yang telus dalam menjawab segala isu yang ditimbulkan terutamanya di kalangan ADUN BN.





1 comment:

TAAVEEKUN PERAK said...

Pemimpin PAS sanggup melihat Islam dan Melayu berpecah kerana mereka sangat yakin bahawa PAS boleh menjadi parti alternatif kepada orang-orang Melayu. Pemimpin PAS semakin yakin bahawa kaum Cina dan India mulai menyokong calon PAS. Mengapa mereka perlu bersatu dengan UMNO? Mereka beranggapan UMNO mulai menuju kehancuran atau lubang kubur.
Pandangan yang terlalu awal. Dalam politik pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Ada masa naik dan ada masa turun. Ada masa air pasang dan ada masa air surut. Bergantunglah kepada keadaan dan masanya. UMNO mulai membuat beberapa perubahan bagi mengembalikan keyakinan rakyat. Pemimpin-pemimpin MT UMNO yang dipilih melalui Persidangan Agung UMNO kebanyakan pemimpin yang berani bercakap, berpendirian tegas, berwibawa dan bersih. PM, DS Najib telah melantik Menteri dan Timbalan Menteri dari kalangan pemimpin UMNO yang bersih dan berkemampuan memberi sumbangan kepada rakyat dan negara. Beberapa dasar telah mengalami perubahan dan pembaharuan. Majlis perasmian yang bakal dihadiri oleh pemimpin kerajaan diringkaskan kerana lebih masa ditumpukan kepada perkhidmatan kepada rakyat. Sesuai dengan cogan kata di bawah pentadbiran DS Najib iaitu "Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan". Jika UMNO dan BN mendapat restu rakyat pada masa akan datang bermakna Melayu terus berpecah.
Oleh itu pemimpin PAS mahu pun UMNO tidak perlu mendabik dada mengatakan parti masing-masing kuat. Sebenarnya NGOs dan orang Melayu tidak rela melihat bangsa Melayu semakin menuju kehancuran. Apakah Islam boleh terus berkembang maju jika bangsa Melayu hancur? Perjuangan Islam PAS sebenarnya samalah jua dengan perjuangan UMNO. Cuma pendekatan PAS dan UMNO mungkin sedikit berbeda dan apakah perbedaan itu tidak memungkinkan UMNO dan PAS bersatu kerana Allah. Jika PAS boleh menerima DAP sebagai rakan dalam pakatan, mengapa PAS tidak boleh menerima UMNO sebagai pakatan dalam perjuangan membela nasib bangsa Melayu dan Islam?