WELCOME TO MY BLOG

Wednesday, May 6, 2009

Mesyuarat Agung PAS Kawasan Jerlun Ke-48 2009
















PAS Kawasan Jerlun telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan Ke-48 pada 1 Mei 2009 (Jumaat) lalu. Ia telah dirasmikan oleh YAB Dato Seri Ustaz Hj Azizan B Abdul Razak, Pesuruhjaya PAS Kedah dan juga Menteri Besar Kedah Darul Aman.

Majlis perasmian tersebut dimulakan dengan bacaan Al-Quran oleh Ustaz Tantawi, mahasiswa daripada KUIN (Insaniah). Selepas itu ucapan aluan oleh Hj Azhar B Ibrahim selaku Setiausaha PAS Kawasan dan juga Pengarah Panitia Mesyuarat Agung. Selepas itu ucapan Yang DiPertua PAS Kawasan Jerlun, YB Ust Hj Abd Ghani B Hj Ahmad yang juga Timbalan Speaker DUN Kedah dan ADUN Ayer Hitam. Ketika berucap, beliau telah memfokuskan dua perkara utama untuk diambil perhatian oleh perwakilan iaitu peranan pimpinan PAS dalam institusi kerajaan dan kaedah menyemarakkan sokongan kepada PAS dalam PRU 13 akan datang.
Setelah PR memerintah negeri Kedah, terdapat pimpinan PAS yang dipilih menduduki jawatan di institusi kerajaan seperti Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu, Ketua Kampong/MKK yang berganding bahu dengan Penghulu selain daripada Imam dan AJK Masjid. Oleh itu dengan kuasa yang ada mereka diharapkan mampu membawa idealisma perjuangan PAS ke arah menyediakan perkhidmatan yang selesa dan memudahkan urusan pentadbiran antara kerajaan dan rakyat.
Perkara kedua yang difokuskan ialah perlunya agenda bertindak yang tersusun dengan program-program di bawah lajnah-lajnah antaranya Kelab Penyokong PAS yang mana beberapa pertemuan dengan kaum Cina dan Siam berjaya di adakan. Semua ini merupakan langkah awal ke arah menyemarakkan sokongan terhadap PAS di kalangan bukan Islam untuk menghadapi Pilihanraya Umum ke 13 nanti.
Selain daripada itu, peranan ulamak yang menjadi tonggak kepada PAS wajar berperanan dengan lebih hebat lagi bagi mendekati golongan agama di kampong, al-malak yang dihormati dan imam-imam dan AJK Masjid seluruh kampong agar mereka tidak ketinggalan dalam menyokong perjuangan Islam.
Selanjutnya, ucapan YAB Dato Seri Menteri Besar pula menegaskan bahawa perjuangan Islam yang dipimpin oleh PAS telah mendapat sokongan padu daripada masyarakat berbilang kaum khususnya di negeri Kedah sehingga membolehkan PAS dan PKR dalam Pakatan Rakyat (PR) membentuk kerajaan pada 8 Mac 2008 lalu.
Beliau juga menekankan betapa pentingnya tarbiyyah di kalangan pimpinan dan ahli PAS perlu ditekankan kerana generasi pimpinan sekarang merupakan generasi yang mendapat tarbiyyah perjuangan PAS di era tahun 60-an dan 70-an. Oleh itu, golongan muda perlu disuntik dengan semangat juang dan tarbiyyah yang tinggi.
Menyentuh tentang pertandingan jawatan dalam parti khasnya jawatan Yang DiPertua PAS, YAB Menteri Besar mengingatkan bahawa pemimpin yang baik dan mampu membawa PAS ke arah yang lebih maju ke hadapan haruslah diutamakan walaupun amalan demokrasi dalam PAS mengizinkan pemimpin bertukar ganti. Apa yang penting janganlah ditendang bila tidak suka dan diangkat pemimpin bila suka.
Perjalanan Mesyuarat Agung Tahunan bermula selepas Maghrib hingga jam 1.00 pagi. Agenda mesyuarat berjalan lancar di mana perwakilan mempersoalkan segala perkara yang berkaitan dengan aktiviti lajnah di samping mengemukakan beberapa cadangan ke arah penambahbaikan aktiviti lajnah terutamanya penekanan lajnah tarbiyyah dari sudut menggandakan usrah dan kuliah ilmu ke cawangan-cawangan.
Sementara perjalanan mesyuarat berlangsung, SPR telah diberi ruang untuk mengumumkan nama-nama calon yang menang khasnya bagi calon Yang Dipertua di mana berlaku pertandingan dua penjuru antara YB Ust Hj Abd Ghani B Hj Ahmad dan timbalannya, Hj Ismail B Wan Teh. Kemenangan jawatan Yang DiPertua telah memihak kepada YB Ust Hj Abd Ghani dan Hj Ismail B Wan Teh dicalonkan semula dengan jawatan lamanya iaitu Timbalan Yang DiPertua. Naib Yang DiPertua pula disandang oleh muka baru iaitu Cikgu Hj A Wahab Bin A Rahman dengan menang tanpa bertanding. Seramai 16 orang AJk yang dipilih yang kebanyakkannya AJK sesi lalu.

No comments: