WELCOME TO MY BLOG

Tuesday, May 12, 2009

Sehari bersama rakyat-Ust Ghani
















10.00 pagi - Kg Pida 5 Matang Gelok

Saya bersama dua orang pegawai khas, Wan Yusuf B Wan Jusoh dan Hj Mohd Naim B Hj Musa telah menziarahi jenazah Hj Othman (Tok Man Jin) yang telah meninggaldunia akibat sakit kencing manis sejak beberapa bulan lalu. Saya difahamkan bahawa keadaan sakitnya semakin kritikal dan dinasihatkan kepada warisnya agar membawa pulang. Saya mendoakan Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya, Amin.
11.00 pagi - Kg Kuala Sanglang
Saya dimaklumkan oleh wakil peribadi bahawa terdapat satu lagi kematian di Kg Kuala Sanglang iaitu Encik Osman yang merupakan penggerak PAS cawangan. Kematiannya akibat sakit stroke dan terlantar sakit di rumah sejak beberapa bulan lalu. Saya sempat bertemu AJK PAS cawangan yang memaklumkan tentang punca kematiannya. Saya sempat solat jenazah dan diimamkan oleh Ust Nasir B Abd Ghani iaitu AJK DPP Kawasan Jerlun.
11.30 pagi - Kampong Sanglang
Dalam perjalanan ke sana, saya sempat bercakap dengan Penghulu Mukim Sanglang, Encik Mohd Amin B Yahya untuk berbincang hal-hal kemajuan kampong. Saya telah mempelawanya untuk minum pagi di salah satu warong di Pekan Sanglang. Turut serta Ketua Kampong, Encik Mat Jam B Man bersama hardcore PAS cawangan iaitu abang Ramli dan Che A. Kami banyak berbual isu politik semasa berkaitan kemenangan YAB Dato Seri Ir Mohd Nizar dalam kesnya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin dan perancangan untuk mengadakan perjumpaan dengan semua Penghulu dalam Kawasan Jerlun.
Selepas minum bertolak balik dan singgah sekejap di Pasar Kerpan berbual dan bertanya khabar peniaga-peniaga disana.
12.30 tgh - bertugas di PKWR
Apabila pulang ke PKWR, terdapat Ketua Kampong yang mengunjungi saya dan memaklumkan telah menghantar senarai nama bancian bantuan rumah golongan miskin di kampongnya. Selepas itu, saya meminda dan menyemak senarai rancangan kecil peruntukkan YB bagi tahun 2009 untuk dihantar ke pejabat UPEN. Dalam meneliti rancangan tersebut, tindakan saya terhenti sementara kerana melayani kunjungan teman lama dalam saf pimpinan DPP PAS Jerlun. Dalam perbualan lebih kurang 45 minit, saya meminta diri untuk mengambil anak-anak di SRIDA mulai jam 4.30 petang.

No comments: