WELCOME TO MY BLOG

Tuesday, May 12, 2009

Fungsi Masjid perlu diimarahkan-Timbalan Speaker






TELAGA BATU, 9 Mei 2009-Timbalan Speaker DUN Kedah mengingatkan kepada semua Imam dan AJK Masjid agar berperanan lebih gigih lagi ke arah mengimarahkan fungsi masjid dalam kariah masing-masing. Masjid bukan setakat berfungsi ketika solat berjamaah atau solat Jumaat sahaja sebaliknya pengisian program seperti kuliah ilmu, kelas pengajian kitab oleh guru-guru agama yang berkelayakan, kem motivasi dan sebagainya haruslah diprogramkan secara berkala pada setiap minggu dengan penglibatan anak-anak kariah.
"Sebagai contoh, Rasulallah SAW telah membina Masjid Quba yang bukan sahaja sebagai masjid semata-mata tetapi berfungsi sebagai tempat penyatuan ukhuwwah Islamiyyah antara Aus dan Khazraj ketika baginda tiba di Yathrib (sekarang dikenali al-Madinah al-Munawwarah), menyusun strategi peperangan, membincangkan sistem pentadbiran kerajaan Islam selain menyuburkan pengajian ilmu-ilmu Islam di kalangan umat Islam ketika itu" katanya.
Beliau yang juga ADUN Ayer Hitam berkata demikian ketika mengadakan perjumpaan dengan Imam-Imam dan AJK Masjid seluruh kawasan Jerlun di Pondok Ust Hj Md Rejab B Mat Akhir di sini.
Selepas majlis tersebut, YB ADUN Ayer Hitam dibawa melawat oleh Ust Hj Md Rejab selaku pengasas pondok tersebut melihat pondok-pondok yang wujud sekitar 80 buah oleh orang-orang yang kebanyakkannya datang daripada luar.

No comments: